ביום ראשון הקרוב, כמיטב המסורת, הוליווד תלבש זהב. השטיחים האדומים ייפרשו, הסלבס יוציאו מהארון את השמלות והחליפות הכי יפות, ואנחנו כמו תמיד נמצא את עצמנו מתחרטים על בחירות החיים שהובילו אותנו להיות ערים בארבע וחצי בבוקר. וזה רק השלב הראשון! בשבע לפנות בוקר, אולי ואולי לא נקבל התקף טראומה למראה הזוכה החדש בפרס הגדול. האם יהיה זוכה אחד? אולי שניים? אולי בכלל לא יהיו זוכים בעקבות הפאשלה משנה שעברה? אולי כדאי שאני אפסיק להתאבסס על טקס ותעשייה שלא משפיעים בשום צורה על העולם? אולי כדאי שאני אלך ללמוד משפטים או משהו ואעזוב את הקולנוע? זה הכיף בטקס האוסקר – שום דבר לא ידוע מראש.
אבל הדבר השני הכי כיף באוסקר הוא הימים שלפני הטקס, בהם מנסים לנחש מה יהיו הזוכים. יש הרבה מאוד קטגוריות והרבה מאוד דברים לעבור עליהם. על כל קטגוריה יש לפחות 3 תקדימים ותרחישים אפשריים ולכן ננסה לעבור על כולם! מי יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר? מי תזכה בפרס השחקנית? מי יזכה בפרס הבימוי? אנחנו עוד לא יודעים ולכן רק אנסה לנחש. אז קדימה, נתחיל.
הסרט הטוב ביותר
המועמדים הם: קרא לי בשמך, שעה אפלה, דנקרק, תברח, ליידי בירד, חוטים נסתרים, העיתון, צורת המים ו-שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי.
בכל שנה נהוג לומר על קטגוריית "הסרט הטוב ביותר" שהיא משחק אשר פתוח לכולם. ובכל שנה זה אמנם נכון עד גבול מסוים, אבל השנה זה נכון בצורה שלא ידעתי שבכלל אפשרית. זה מאה אחוז המשחק של כולם הפעם: גם בקרב מהמרים מקצועיים יש פיצול בבחירה בין הסרטים וסיכויי הזכייה של כולם קרובים מאוד, וברוב המקרים אפילו זהים.
כמו בכל שנה, גם השנה יש את הנתונים היבשים שאמורים לעשות לנו חיים קלים – מי זכה בפרסי המפיקים, מי זכה בפרסי הגילדות, מי זכה אצל האקדמיה הבריטית, מי לא מועמד לבימוי. הבעיה מתחילה כשכל אחד מהנתונים מוביל למקום אחר, שלא כמו בדרך כלל (למשל, בשנה שעברה כל הנתונים היבשים הובילו לכיוון של לה לה לנד, ולכן הוא היה הימור בטוח). אבל בעוד שאפשר לנסות להקשיב לנתונים היבשים ובעזרתם לקבוע באופן גורף שהזוכה יהיה או שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי או צורת המים, יש מספיק אנשים מקצועיים שרואים את תברח, דנקרק וליידי בירד כמתמודדים חזקים בהרבה, על אף ששום פרט טריוויה אמין אינו תומך בזכייה שכזו.
מי שאשמים בכך שאנחנו נמצאים במירוץ כל כך מסובך ומורכב השנה, לפי דעתי, הם הסרטים. לרוב כאשר סרט הופך למוביל במירוץ זה מגיע גם עם באזז תקשורתי ואהבה מהקהל. השנה, אין כזה דבר. אף סרט לא הצליח לסחוף צופים במידה שבה לה לה לנד או האיש שנולד מחדש סחפו את כולם. בדיוק בגלל זה, כאשר אור ירח וספוטלייט זכו בסופו של דבר בפרס הגדול, אנשים היו מופתעים. השנה, למרות שהכול מוביל לכיוון שלושה שלטים ו-צורת המים, הבאזז התקשורתי בכלל מוביל למקום אחר. אנשים אוהבים את שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי, אבל בכל הנוגע להובלה במירוץ, כולם די שותקים לגביו.
ובהתחשב במידע זה, ובעיקר בהתחשב בתחושת הבטן שלי, ההימור שלי הוא צורת המים. רק שיהיה ברור: אם היינו משחקים על כסף, זו הקטגוריה שהייתי שם עליה הכי פחות, ובאמת הכל יכול לקרות.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: צורת המים.
השחקן הראשי הטוב ביותר
המועמדים הם: טימות'י שָאלָאמֶה על קרא לי בשמך, דניאל דיי לואיס על חוטים נסתרים, דניאל קלויה על תברח, גארי אולדמן על שעה אפלה ודנזל וושינגטון על רומן ג'יי ישראל, אסקווייר.
ומקטגוריה שפתוחה לכולם עברנו ישר לקטגוריה סגורה הרמטית עם זוכה ברור מראש. גארי אולדמן זכה בפרס עוד בשנייה שבה יצאה התמונה הראשונה שלו בתור וינסטון צ'רצ'יל, וזה בסדר. דברים כאלו קורים. פרסי המשחק יכולים לעיתים להגיע מכיוונים שונים, והפעם גארי אולדמן זוכה על כל תפקידיו יחדיו, אלו שלא זכה עליהם באוסקר מעולם, במעטפת של התפקיד הכי מורכב שעשה בחייו בסרט שעה אפלה. זהו מעין פרס מפעל חיים, רק לאנשים לא זקנים בכלל. אם גארי אולדמן מפספס את האוסקר הזה השנה, מאיזושהי סיבה, הוא לא יזכה בו שוב. זהו תפקיד שהתגמול המשמעותי עליו הוא לא כסף או הכרה, אלא אוסקר, וזה ברור לכולם. מכיוון שכולם אוהבים את גארי אולדמן בסופו של דבר, לאף אחד לא באמת אכפת להכיר בעובדה ופשוט לתת לו את הפרס שהוא כל כך התאמץ בשבילו.
"אבל מה אם זה לא יהיה אולדמן?" אתם שואלים. הסבירות קטנה במיוחד, אבל עדיין קיימת. אם זה לא יהיה אולדמן, זה ככל הנראה ילך לכיוון ההפוך, והפרס יינתן למועמד הצעיר ביותר בקטגוריה, טימות'י שאלאמה (שלמעשה הוא המועמד הצעיר ביותר בקטגוריית התפקיד הראשי מאז 1939) על תפקידו הראשי הראשון. במידה ויזכה, אגב, הוא יהפוך לשחקן הראשי הצעיר ביותר שזכה בפרס, בגיל 22, ויעקוף את אדריאן ברודי שזכה בפרס בגיל 29 בשנת 2002, על תפקידו בסרט הפסנתרן. זה ככל הנראה לא יקרה השנה, אך יש לטימותי עוד 7 שנים שלמות לנסות לשבור את השיא.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר: גארי אולדמן על שעה אפלה.
השחקנית הראשית הטובה ביותר
המועמדות הן: סאלי הוקינס על צורת המים, פרנסס מקדורמנד על שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי, מרגו רובי על אני, טוניה, סירשה רונן על ליידי בירד ומריל סטריפ על העיתון.
זוהי עוד קטגוריה יחסית סגורה, שבה השחקנית פרנסס מקדורמנד צפויה לזכות באוסקר השני שלה. בניגוד לקטגוריה המקבילה אצל הגברים, מקדורמנד אמורה לזכות בעזרת התירוץ הטוב ביותר לזכייה באוסקר – עבודתה על הסרט הספציפי המועמד נחשבת הטובה ביותר מבין שאר המועמדות, ועם זה קשה לי להתווכח. פרנסס מקדורמנד נתנה את הנשמה שלה בתפקידה בשלושה שלטים ועל כן לחלוטין מגיע לה לזכות. האם אני חושב שהיא המועמדת הטובה ביותר בקטגוריה? לא בהכרח – אם הייתה לי זכות הצבעה, הייתי נותן את הקול שלי לסאלי הוקינס, שבהחלט עשויה לגנוב את הפרס מידיה של פרנסס במקרה שמשהו ישתבש בדרך.
גם מרגו רובי וסירשה רונן נמצאות במקום טוב מבחינת הסיכויים שלהן לזכות. הייתי אומר שהן קרובות מאוד לסאלי הוקינס, ובמידה שיתגלה ששתי המועמדות המובילות הן בעצם קווין ספייסי במסכה – הן מוזמנות להתחיל להכין את נאומי הזכייה.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר: פרנסס מקדורמנד על שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי.
שחקן המשנה הטוב ביותר
המועמדים הם: וילם דפו על פרויקט פלורידה, וודי הרלסון על שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי, ריצ'רד ג'נקינס על צורת המים, כריסטופר פלאמר על כל הכסף שבעולם וסם רוקוול על שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי.
זה כבר כמה שנים שאני כותב פוסטי הימורי אוסקר, ואחד הדברים שאני אומר לעצמי אחרי הטקס בכל שנה הוא שאני הולך על בטוח מדי ובוחר תמיד את האופציות המשעממות, אלו שרוב הסיכויים לטובתם. בטקס עצמו אני תמיד מתאכזב, כי הפתעות קורות, והרבה. לכן, בקטגוריה הזו אני אהמר על טירוף! כולם חושבים שסם רוקוול יזכה באוסקר הראשון שלו בראשון בלילה, אבל מה הכיף בללכת אחרי מה שכולם חושבים?! אני חושב שווילם דפו הולך לקחת, ולהביא את הכבוד לפרויקט פלורידה שלצערי הרב לא מועמד על עוד דברים.
וילם דפו הוא אחד השחקנים האלו שהוליווד רואה בתור דבר אחד. אם אתם רוצים בחור קריפי ומפחיד שמשחק משוגע, אתם מביאים את וילם דפו – לכן התפקיד שלו בפרויקט פלורידה כל כך מיוחד. הוא משחק שם בחור נחמד ומתחשב, ממש דמות אב השנה. בתוך סרט שמלא בדמויות סמכותיות בעייתיות, וילם דפו, נבל קומיקס מופרע לנצח, משחק את הבן אדם הכי נחמד עלי אדמות, ועל זה לחלוטין מגיע לו פרס.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר: וילם דפו על פרויקט פלורידה.
שחקנית המשנה הטובה ביותר
המועמדות הן: מרי ג'יי בלייג' על פרחים בבוץ, אליסון ג'ני על אני, טוניה, לזלי מנוויל על חוטים נסתרים, לורי מטקאלף על ליידי בירד ואוקטביה ספנסר על צורת המים.
וחזרנו לשעמום הידוע מראש: תגידו שלום לזוכה שלכם – אליסון ג׳ני. אני, טוניה הוא סרט נפלא שמאוד חסר בהרבה מהמועמדויות לאוסקר השנה. הוא מועמד בשתי קטגוריות המשחק הנשיות ובעריכה – 3 קטגוריות שלחלוטין מגיע לו לזכות בהן, אבל הוא בהחלט חסר גם בקטגוריית התסריט המעובד, בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, וגם בכמה מהקטגוריות הטכניות, בעיקר אלו שקשורות לסאונד. זכייה של אליסון ג׳ני, שללא צל של ספק נתנה את ההופעה הטובה ביותר מבין המועמדות, תהיה דרך יפה לתת לסרט הזה כבוד, ובאותה נשימה לתת פרס לאחת השחקניות שממעיטים בערכן בעולם.
מהצד השני, מי שיכולה לקטוף את הפרס היא לורי מטקלאף, ובכך להביא לליידי בירד – לדעתי הסרט הכי מוצלח שמתחרה בטקס הזה, את הפרס היחיד שיקבל. לצערה, אליסון ג'ני כבר ניצחה בקרב האמהות הבעייתיות והיא תיקח את הפרס הזה בלי שום בעיה.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר: אליסון ג'ני על אני, טוניה.
הבמאי הטוב ביותר
המועמדים הם: פול תומאס אנדרסון על חוטים נסתרים, גיירמו דל טורו על צורת המים, גרטה גרוויג על ליידי בירד, כריסטופר נולאן על דנקרק וג'ורדן פּיל על תברח.
שימו לב: מתוך קטגוריית הבימוי אמור לצאת המנצח בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, לכן לא הכי חכם בעולם להמר שם על שלושה שלטים לפרס הסרט הטוב. זה לא בלתי אפשרי, והפעם האחרונה שזה קרה הייתה כאשר ארגו זכה ב-2012 בלי להיות מועמד על בימוי, אבל יש משהו מוזר מאוד באמירה של האקדמיה שהסרט הכי טוב של השנה הוא כזה בעל בימוי לוקה בחסר. בכל מקרה, בחזרה לקטגוריה הזו.
זה קשה, קשה מאוד אפילו. מצד אחד כל הפרסים המקדימים מצביעים על דל טורו, ואכן צורת המים הוא הסרט הכי מרשים טכנית ברשימה, ולרוב זה מה שמחפשים. מצד שני, אם מחפשים סרט מרשים טכנית, דנקרק שייך לקטגוריה הזאת גם כן, וישמח מאוד לקבל פרס. מצד שלישי, האהבה לגרטה גרוויג ולג'ורדן פיל בהוליווד עולה בהרבה על חבריהם, ויחסים טובים ואהבה כללית עשויים להביא לאחד מהם את הפרס, אבל מצד רביעי אין סיכוי לזכות על סרט ביכורים.
זו קטגוריה קשה עם הרבה מאוד תחושות בטן, ולכן אני חושב שאני אלך עם הראש ולא עם הלב, ואהמר על גיירמו דל טורו.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר: גיירמו דל טורו על צורת המים.
התסריט המקורי הטוב ביותר
המועמדים הם: חולי אהבה, תברח, ליידי בירד, צורת המים ו-שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי.
קטגוריות התסריט הן תמיד הקטגוריות הכי מסובכות בשבילי. התוספת של מועמדים שלא נמצאים בשום קטגוריה אחרת (ע"ע חולי אהבה) והעובדה שהכול מחולק לשניים גורמות לי להתבלבל לגמרי, וקשה לי מאוד לעקוב אחרי מי הפייבוריט בכל קטגוריה. בנוסף, לרוב בקטגוריות התסריט המצביעים נוהגים לתת פרסי ניחומים לסרטים שהם אוהבים אבל לא מצאו להם קטגוריה אחרת. לכן, במידה ותברח לא ימצא את עצמו זוכה בשום מקום אחר (תרחיש סביר), ייתכן שהוא יהיה הזוכה בקטגוריה הזו. כולם אוהבים את תברח, ואני חושב שאוהבים אותו במיוחד בגלל התסריט, כך שזה לא יהיה פרס ניחומים מופרך במיוחד.
אפשרות אחרת היא ששלושה שלטים יזכה, וזה יקרה לפי דעתי רק במצב שבו הוא זוכה בקטגוריית הסרט. זה יהיה בשבילו הפרס המקביל לפרס הבימוי, אליו הוא לא היה מועמד. יהיה בעייתי לתת לסרט כלשהו את פרס הסרט הטוב ביותר בלי להגיד שהתסריט או הבימוי שלו היו הטובים ביותר, ולכן אני מאמין שבמידה ששלושה שלטים קוטף את הפרס הגדול, הם חייבים לתת לו משהו נוסף שהוא לא רק פרסי המשחק.
אבל כמו שכבר אמרתי, אני לא חושב ששלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי ייקח את פרס הסרט, ולכן ההימור שלי הולך לתברח.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית התסריט המקורי הטוב ביותר: תברח.
התסריט המעובד הטוב ביותר
המועמדים הם: קרא לי בשמך, חי בסרט, לוגאן – וולברין, המשחק הגדול, פרחים בבוץ.
והנה קטגוריית תסריט מסובכת אפילו יותר. פה נכנסו למירוץ ארבעה סרטים שלא באמת מדברים עליהם בשום הקשר אחר, ולכן אין לי מושג בכלל מה הקונצנזוס שלהם בקטגוריה הספציפית הזו. אני חושב שאלך על האופציה הקלה ואומר שהפרס ילך לקרא לי בשמך, רק כי הוא היחיד שבאמת מופיע בקטגוריות אחרות.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית התסריט המעובד הטוב ביותר: קרא לי בשמך.
סרט האנימציה הטוב ביותר
המועמדים הם: בייבי בוס, המפרנסת, קוקו, פרדיננד, לאהוב את וינסנט.
אתחיל ואתוודה שראיתי את כל חמשת הסרטים ברשימה הזו, ואני לא מתבייש בזה. כן, ראיתי את בייבי בוס, ואפילו לא סבלתי. כלומר, זה סרט גרוע, אבל גרוע בצורה מעניינת מספיק בשביל להוציא ממנו הנאה. לדוגמא, פרדיננד הוא סרט גרוע בצורה משעממת לאללה. מהצד הפחות מוכר, לאהוב את וינסנט הוא סרט גימיקי, ואין לו שום דבר להציע מלבד העובדה שהוא סרט שלם שצויר בצבעי שמן, שזה חבל. המפרנסת לעומת זאת, הוא יצירת מופת שלחלוטין הייתה צריכה לזכות אם סרט של פיקסאר לא היה מועמד.
אה כן, סרט של פיקסאר מועמד, ולמרות שהוא היה לא משהו – הוא יזכה.
ההימור שלי לזוכה בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר: קוקו, אובייסלי.
ואלו הם ההימורים שלי לכל הקטגוריות הגדולות של הטקס. כפי שאפשר לראות – הסרט היחיד שאני מנבא לו יותר מפרס אחד הוא צורת המים, שלפי דעתי יהיה הזוכה הגדול של הטקס גם בקטגוריות הגדולות (סרט ובמאי) אבל גם בקטגוריות הטכניות, כפי שאכתוב בפסקה הבאה. לאף סרט אחר אני לא חוזה יותר מפרס אחד, ואפשרי מאוד שאטעה כשזה מגיע לשלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי, שיש לו סיכוי טוב לקחת גם את פרס הסרט, גם את פרס התסריט וגם את שני פרסי המשחק שהוא מועמד אליהם. האם אני טועה? האם אני צודק? ככל הנראה הראשון, אבל אתם מוזמנים לבוא לפה אחרי הטקס בבוקר החמישה במרץ ולראות כמה גרוע אני בתור מהמר.
ועכשיו, סיבוב מהיר של שאר הקטגוריות:
סרט זר: לאשה פנטסטית יש סיכוי טוב בזכות שחקנית ראשית טרנסית – דניאלה וגה.
פסקול מקורי: צורת המים היה די מדהים.
שיר מקורי: קשה, אבל אני הולך על קוקו.
עריכת סאונד: דנקרק.
סאונד מיקסינג: דנקרק – אלו באמת שתי הקטגוריות שבהן הוא מסוגל לזרוח.
עיצוב תפאורה: צורת המים.
צילום: בלייד ראנר 2049 קלללל.
איפור ושיער: שעה אפלה – הפרס הזה ילך טוב ביחד עם פרס המשחק.
עיצוב התלבושות: חוטים נסתרים הוא בעצמו על עיצוב תלבושות, אז נראה לי שזה מתאים.
עריכה: לצערי, דנקרק ייקח על פני סרט של אדגר רייט.
אפקטים: האם הטרילוגיה הכי מרשימה כיום מבחינת אפקטים תיקח סוף סוף את הפרס המגיע לה? ייתכן. כוכב הקופים: המלחמה.
סרט תיעודי: אנשים ומקומות, על אף שהוא לא סרט חשוב בשום צורה, אך עדיין אהוב ברמות מטורפות.
סרט תיעודי קצר: Edith+Eddie, שיהיה.
סרט קצר: DeKalb Elementary, וואטאבר.
סרט אנימציה קצר: Dear Basketball, מי?
בהצלחה לכולם. בתקווה שהשנה יספרו לנו מי הזוכים באמת.
תגובות